Моряк Украины (moryakukrainy) wrote,
Моряк Украины
moryakukrainy

Два віки херсонських мореходів

Василь Чернявський.jpg
Василь Чернявський, ректор Херсонської державної морської академії відповів на запитання «Моряка України» про особливості навчального процесу у часи карантинних обмежень та зміни у роботі системи організації морської галузі України.
Василю Васильовичу, спочатку про особливості набору цього року. Кого більше: навігаторів, механіків, електромеханіків – тенденція останніх років. Чи є місце дівчатам?
Думаю, кожен заклад вищої освіти має подібні тенденції у підведенні підсумків вступної кампанії 2020 року. Робота приймальної комісії цьогоріч почалась у травні, з початком реєстрації на єдиний вступний іспит з іноземної мови (ЄВІ) для вступу до магістратури. У зв’язку з карантинними обмеженнями ця робота відбувалася он-лайн, тому у багатьох абітурієнтів виникало багато питань щодо процедури реєстрації. Єдиний вступний іспит цього року проводився вперше та дещо вплинув у бік зменшення кількості вступників. Проте, можна зазначити, що саме абітурієнти ХДМА успішно склали ЄВІ та цей показник становив більше 90%. Для порівняння, у інших херсонських закладах освіти цей показник складав 30-50%. Це результат цілеспрямованої політики посиленого викладання англійської мови в академії для моряків та здобуті практичні навички курсантами під час практики.
Також суттєво вплинуло на кількість вступників заочної форми навчання введення ЗНО для випускників коледжів. Ця категорія вступників, майже стовідсотково люди, які працюють в судноплавних кампаніях, і не мали змоги зареєструватися та здати вчасно ЗНО. Особливо враховуючи ситуацію з карантином, велика кількість потенційних вступників були затримані на суднах і не мали змоги у встановлені терміни повернутися з рейсів.
Щодо вступу на денну форму навчання, у цьому році терміни кампанії зсунулись та спостерігалась значна конкуренція між закладами освіти за абітурієнта. Наприклад, за сприяння компанії «Марлоу Навігейшн» цього року в академії було започатковано 20 мотиваційних стипендій для кращих вступників, яким трохи не вистачило балів для зарахування на бюджетну форму навчання. З приємного, цьогорічна вступна кампанія показала, що дівчата також мають інтерес до морської справи. Цього року вступили для здобуття ступеня вищої освіти «бакалавр» 8 дівчат і, вперше, дівчина виявила бажання вступити на спеціальність суднового механіка.
Порівняно з минулими роками, загалом, кількість абітурієнтів несуттєво зменшилась. У першу чергу, це пов’язано з епідемією та карантинними обмеженнями. Проте, збільшилась кількість бажаючих вступити на спеціальності суднового механіка та електромеханіка.

Як пандемія вплинула на навчальний процес та практику?
2020 рік винятковий з точки зору організації освітнього процесу, графіків проходження практики курсантами та складання іспитів. Академія не стала винятком, але процес адаптації до викликів проходив краще, ніж у більшості закладів вищої освіти. Уже кілька років в академії функціонувала платформа дистанційного навчання, яку викладачі цілеспрямовано наповнювали навчальними матеріалами. У першій половині року існувала проблема щодо неможливості вчасного повернення з практики через карантинні обмеження в більшості країн для складання державних іспитів зі здобуття рівня бакалавра та магістра. Ми усіляко намагалися сприяти здобувачам освіти через форс-мажорні обставини та надали можливість дистанційного екзаменування. Наразі, ситуація більш-менш стабілізувалася, академія оперативно реагує на введення обмежень щодо кількості осіб, які можуть безпосередньо перебувати в навчальних підгрупах. Карантинні обмеження та вимоги потребували і фінансових видатків. У академії сформовано та постійно поповнюється п’ятиденний обсяг масок та дезінфікуючих засобів. На початку пандемії академія змушена була придбати тести для медичного центру та здійснювати підвіз працівників, переведення яких на дистанційну форму роботи було неможливим.

Наскільки турбує ситуація з неефективною роботою Морської адміністрації, міграцію до неї чиновників скомпрометованої Інспекції з питань дипломування, здорощення послуг з сертифікації, вибірковістю у легітимності тренажерних центрів та відверті прояви корупції у цій сфері?  
Останні два роки у системі організації морської галузі України відбулися суттєві зміни. 2018 року була створена Морська адміністрація України, що передбачено міжнародними нормативними документами, зокрема міжнародною Конвенцією ПДНВ 78, з поправками. Постановою Кабміну в листопаді 2020-го функції Інспекції з підготовки та дипломування моряків були передані до Морської Адміністрації. Відбуваються реформи, які повинні спростити систему дипломування моряків та привести її у відповідність з міжнародними вимогами. Але, нажаль, ці реформи не дають швидкого результату, складається враження, що ліквідуючи одну перешкоду у системі дипломування виникає декілька нових. До того ж, внесення змін у нормативні документи, не завжди відображає думку морських закладів вищої освіти, морської спільноти і моряків. Збільшилась кількість повідомлень про корупцію у системі дипломування моряків, корупційне посередництво для отримання робочого диплому. Прикро, але цю систему намагаються поширити і на курсантів-випускників морських навчальних закладів.
ХДМА неодноразово зверталася до Інспекції з питань підготовки та дипломування моряків з проханням надати перелік питань та критерії оцінювання, за якими буде здійснюватися оцінка компетентності випускників відповідно до вимог Конвенції ПДНВ та національних вимог на окремому засіданні ДКК Інспекції, на що у відповідь ми отримали лише перелік компетентностей (одна компетентність може вмістити в собі необмежену кількість різних по складності питань). Фактично, випускники ЗВО не мають можливості підготуватися до складання ДКК, хоча логічним було б, що перед складанням будь яких іспитів студенти мають можливість у відкритому доступі ознайомитися з переліком питань, які висунуті на іспит.
Надію дає те, що наразі Міністерством інфраструктури створена міжвідомча робоча група для перегляду нормативних актів з підготовки та дипломування моряків. Представники ХДМА увійшли до цієї робочої групи.
Сподіваюсь, що проблемні питання з дипломування молодих фахівців будуть вирішені.

DSC_3764.JPG
Традиції херсонської морехідної школи, у чому вони?
По-перше, Херсонська державна морська академія є спадкоємницею Херсонського училища торговельного мореплавання. Училище засноване 1834-го року, та було найпершим в Україні, для порівняння, Київський Національний університет ім. Шевченка ровесник херсонського закладу для моряків. Ця спадкоємність не спроба створити напускний авторитет, випускники 1930-х років асоціювали себе з 100-им випуском судноводіїв. Останніми роками ритуал посвяти в курсанти, до речі, ця традиція морських навчальних закладів започаткована саме в Херсоні в 60-ті роки, ми прив’язуємо до чергової річниці морської освіти в Херсоні. У 2021 році це буде 187 років вихованню моряків для торговельного флоту. Моряки невід’ємний символ та бренд Херсону вже майже два століття, тому усіляко підтримуємо цю традицію. Мрія вступити до море ходки для херсонського хлопчака – освітня франшиза про яку мріє будь-який навчальний заклад.
Професійні компетентності херсонської школи підготовки моряків відомі крюїнговим компаніям усього світу. Останнє десятиліття академія була зосереджена на розвитку лабораторно-тренажерної бази, що дозволило суттєво покращити якість підготовки. Загалом, за десять років в академію морськими компаніями, установами та організаціями було інвестовано більше 30 млн. дол. Найбільшими донорами виступили IMEC (Міжнародна рада морських роботодавців) та компанія «Марлоу Навігейшн». У 2020 році ми успішно пройшли аудит та були включені до Міжнародної організації морських навчальних закладів.

Відродження судноплавства на ріках, розмови чи реальність?
На початку грудня цього року Верховною Радою прийнято Закон «Про внутрішній водний транспорт». Будемо сподіватися, що це відправна розвитку річкового транспорту в Україні. Проект закону дискутувався кілька років, бо створює передумови для розвитку багатьох галузей. З іншого боку, навіть без профільного закону ми спостерігали успішні проекти розвитку річкових перевезень, наприклад, компанія «НІБУЛОН». У 2019-ому академія підписала угоду про співпрацю з цією компанією, яка містить домовленості про практику, працевлаштування та перепідготовку курсантів. Компанія пропонує вже зараз конкурентну заробітну плату для своїх моряків, враховуючи суттєво коротший графік роботи. Олексій Вадатурський далекоглядний керівник, тож про потенціал річкового судноплавства для України мав честь неодноразово чути від нього. Це приклад того, що не треба десятиліттями чекати реалізації проекту Європейського водного коридору між Чорним та Балтійським морем Е40 (Гданськ – Херсон), а вже сьогодні реалізовувати внутрішній потенціал річкових перевезень.
Сподіваюся, в Україні з’являться й інші успішні проекти в річковому судноплавстві.
До друку підготував Анатолій Венгрук
«Моряк України», № 49 від 16.12.2020-го


DSC_3758.JPG


Tags: Венгрук Анатолий, Курсанты, Моряк Украины, Работа в море, Херсон
Subscribe

Posts from This Journal “Херсон” Tag

promo moryakukrainy march 26, 21:24
Buy for 10 tokens
На 65 лет растянулась вахта начальника Воронцовского маяка. Истории об исчезающих профессиях, а также, об облачном прошлом и туманном настоящем одного из самых уникальных занятий на свете. «21 марта 1956 года я был принят на Воронцовский маяк. Мне было 22 года и 3 месяца. Но, не…
Comments for this post were disabled by the author