Моряк Украины (moryakukrainy) wrote,
Моряк Украины
moryakukrainy

Коронавірус шкодить не лише легеням, а й голові

Берегите головы.JPG
COVID-19 останнім часом несподівано, але міцно увійшов у життя суспільства та серйозно змінив звичний хід життя в усіх сферах діяльності людства у глобальному вимірі.
Якими будуть наслідки етапу коронавірусу, покаже час, але вже сьогодні системи взаємовідносин між людьми, державами та бізнесом починають суттєво змінюватися та будуть розвиватися переважно в бік інтерактивних комунікацій. І це накладається на стрімкий ривок розвитку інформаційних технологій. Очевидним є те, що в найближчій перспективі це призведе до радикальної зміни підходів у спілкуванні кожної окремної людини з зовнішнім середовищем. Багато країн та бізнес-компаній вже зараз готуються чи запроваджують нові системи комунікації на нових принципах.
Схожі процеси починають працювати і в нашій країні, у її морському секторі, та ще повільно і з «національними особливостями». Прикладом цього є є сфера сертифікації, так звана система підготовки та дипломування моряків.

Як Україна подовжує термін дії документів в умовах карантину?

Перш за все, після введення у багатьох країнах карантинних обмежень та невизначених їх строків гостро встало питання подовження дії документів моряків, термін дії яких збігає під час карантину, задля забезпечення можливості подальшого здійснення професіональної діяльності. Навіть Міжнародна морська організація (ІМО) циркуляром № 4202/add.5 від 17.03.2020 року закликала усі країни до термінового та виваженого вирішення цього питання.

Багато країн адекватно відреагували та звернулися до ІМО, щоб подовжити термін визнання документів моряків до розумних строків, наприклад, Румунія – до жовтня.
Міністр інфраструктури України Криклій В.А. також звернувся до Генерального секретаря ІМО листом від 23.03.2020 № 890/46/14-20. Але з проханням визнати дійсними документи, термін дії яких сплив у березні, квітні та травні на термін до 3-х місяців. Тобто, максимум до кінця літа. І це стосується лише тих моряків, які знаходяться в рейсі.

При цьому, судновласники, продовжуючи термін контракту, повинні надавати до МІУ (!) щодо кожного (!) такого моряка інформацію стосовно судновласника та моряка, включаючи скан-копію його документів, а також копію нового контракту (!). Невже це так конче необхідно? Хто і навіщо такі вимоги і з якою метою їх встановив? Чи це некомпетентність посадових осіб, які готували цей лист (далекі від флоту й розуміння практики морського життя), чи штучні перепони, щоб унеможливити подовження контракту (навіщо судновласнику зв’язуватися із зайвими проблемами – обов’язково надавати інформацію).

Крім того, той же Міністр інфраструктури Криклій В.А. вже 27.03.2020 листом № 4274/46/10-20 надає розпорядження Інспекції з питань підготовки та дипломування моряків (ІПДМ) призупинити проведення засідань державних кваліфікаційних комісій (ДКК) до 24.04.2020 р.

У результаті моряки, що знаходяться на березі, також не можуть підтвердити кваліфікацію та отримати нові документи. Навіть при можливості заміни моряка, що працює на судні, його не буде ким замінити. За таких умов розумно було б продовжити термін дії документів не лише тим, хто у рейсі, а й усім морякам. І, звичайно, на більш тривалий термін, ніж до кінця літа.

Підміна понять чи некомпетентність?

Того ж дня, 27.03.2020 р. той же Міністр інфраструктури Криклій В.А. направив морським тренажерним центрам лист № 4275/46/10-20 стосовно заборони відвідування «закладів освіти» їх здобувачами до 24.04.2020 р. Якщо міністр може надавати розпорядження ІПДМ, то тренажерні центри знаходяться виключно у сфері компетенції Морської адміністрації (МА). І в будь-якому випадку, тренажерні центри не проводять «освітню діяльність». Знову якась підміна понять чи некомпетентність.
Міністр також звернув увагу на те, що «підготовку (теоретичну та практичну) необхідно проводити у спосіб, визначений чинними нормативними актами». Що він мав на увазі, не зовсім зрозуміло, але тренажерні центри були вимушені шукати способи підготовки, які можуть бути практично реалізовані. Одним з таких способів є дистанційне навчання з напрямів підготовки, які можуть будуть реалізовані без практичного відпрацювання. На дистанційне навчання сьогодні досить успішно перейшли навчальні заклади МОН.
Деякі тренажерні центри запровадили форму дистанційного навчання за певними напрямами, проінформували Морську адміністрацію (МА) та направили програми в МА на погодження. Ситуація цілком зрозуміла та логічна.

Але МА відреагувала на цю ситуацію трохи дивно. 27.04.2020 р. черговий в.о. голови МА Сергій Звягінцев направив навчально-тренажерним закладам «Циркулярний лист» № 451/02/14-20. У ньому на 4-х сторінках розписані вимоги різних нормативних актів, що стосуються повноважень МА та діяльності тренажерних центрів.

Головна фабула цього «Циркулярного листа» така:
1. У Переліку схвалених тренажерних центрів відсутні центри, які мають Протокол про відповідність за дистанційною формою навчання, у зв’язку з чим центри не мають підстав здійснювати дистанційну підготовку слухачів та видавати свідоцтва. (Це дивно з двох причин: по-перше, жодним нормативним актом форма навчання у протоколі не зазначається; по-друге, МА не має прав забороняти підготовку та видачу свідоцтв тренажерному центру як суб’єкту господарювання. Такі вимоги є явним перевищенням повноважень).
2. Необхідно розробити та погодити з МА дистанційну програму підготовки (не зрозуміло, правда, про яку дистанційну програму йде мова. Існує загальноприйняте поняття та термін «дистанційна форма навчання», та вимоги до неї. Термін «дистанційна програма» – це ноу-хау від МА. Крім того, цікаво, чи є в МА особи, які мають кваліфікацію на оцінювання програм підготовки, зокрема дистанційної форми навчання).
3. Подати заявку до МА на позачерговий огляд, за результатами якого МА прийме рішення стосовно видачі нового Протоколу; підготує пропозиції Міністерству інфраструктури про схвалення повторно оглянутого центра; та лише після цього дані про свідоцтва подаються до Реєстр.
Саме це є головною метою листа: ми вас, шановні тренажерні центри, повторно перевіримо; побачимо та оцінимо, як у вас справи; раніше законно виданий Протокол визнавати не будемо; та будемо приймати рішення про видачу нового протоколу. Крім того, МА ще у березні відмінила всі огляди центрів на період карантину.
Законність таких пропозицій МА викликає багато питань.
По-перше, тренажерний центр уже має схвалення у вигляді Протоколу та внесення до списку, затвердженого МІУ.
По-друге, зміна чи застосування за обставинами різних форм навчання, які відображені в програмі, не є підставою для повторних оглядів та, більш того, для  визнання нечинним діючого Протоколу.

З якою метою МІУ та МА таким чином втручається у діяльність багатостраждальних тренажерних центрів?
Можливо, відповіддю є стан системи дипломування моряків за останні роки та в останні місяці після перезавантаження влади? Ми маємо:
– відсутність будь-яких позитивних змін та спрощень для моряків;
– створення додаткових штучних бар’єрів, зазначених у листах МІУ та МА;
– створення та активна діяльність нових «віртуальних тренажерних центрів» (ТОВ «Стафф Центр Тренинг» (створений 10.2019 р.), ТОВ «Європейський морський тренажерний центр» (створений 09.2019 р.), ТОВ «Освітній альянс» (створений 09.2019 р.), ТОВ «Чорноморський тренажерний центр» (створений 09.2019 р.), ТОВ «ТРЕЙНМАР» (створений 07.2019 р.), ТОВ «Навчально-тренажерний центр підготовки моряків «Океан» (створений 04.2019 р.), ТОВ «Міжнародний морський тренажерний центр» (створений 03.2019 р.), що видавали майже 100 відсотків (!) усіх сертифікатів, які визнавалися кваліфікаційними комісіями, для можливості морякам «безперешкодно» отримувати Протокол ДКК (вартість такої «безперешкодності» зросла приблизно в 10 разів у порівнянні з часом до запровадження таких «покращень»);
– штучні проблеми з внесенням в Реєстр сертифікатів, виданих іншими центрами;
– системну корупцію Інспекції з підготовки моряків, рівень якої не зменшується;
– відсутність нормативних змін, спрямованих на спрощення процедур дипломування;
– чехарда з т.з. капітанами портів та сервісними центрами тощо.
Якщо врахувати нинішній стан системи дипломування моряків в Україні, то поява таких листів МІУ та МА свідчить лише про бажання будь-якими методами управляти потоками моряків та пов’язаних з цим фінансовими потоками.

Замість того, щоб адаптувати систему дипломування моряків до ситуації, пов’язаної з короновірусом, робити реальні кроки назустріч морякам, переводити усі процедури в електронний формат, запроваджувати нові підходи до навчання та комунікації, що використовуються у світі, нормативно врегульовувати ці підходи, Міністр інфраструктури та в.о. керівника МА навпаки декларують бажання управляти моряками та тренажерними центрами в ручному режимі.

Більш того, МА декларує необхідність оглядів навчально-тренажерних закладів, що здійснюють освітню діяльність за ліцензіями МОН. Тобто навіть за наявністю ліцензії МОН як уповноваженого органу, свідоцтва про присвоєння робітничої кваліфікації (матроси, мотористи, електрики суднові тощо) без оглядів МА визнаватися не будуть.
Асоціація та інші громадські організації неодноразово зверталися до МІУ з пропозиціями про залучення професіоналів до практичної участі та допомоги у вирішення проблемних питань, надавали конкретні пропозиції стосовно змін в нормативну базу, які вимагаються в сьогоднішніх умовах. На жаль, нова влада повторяє помилки своїх попередників – пропозиції професіоналів галузі ігноруються. У результаті такого ручного однонаправленого керування відставання України від вимог ІМО та від інших країн швидко збільшується.

Без урахування особливостей світового морського ринку українські моряки можуть втратити роботу

Що нас очікує через декілька місяців: українські моряки, які затримуються на суднах з причин карантину, рано чи пізно будуть з суден списуватися. А хто прийде їм на заміну, якщо діяльність тренажерних центрів, кваліфікаційних комісій та капітанів портів штучно блокується?

Вітчизняного моряка наш моряк без сертифікату вже не замінить. І є багато країн, які вирішили ситуацію на користь своїх громадян, та готові просувати на судна своїх моряків. Враховуючи прогнози про глобальний спад обсягів судноплавства внаслідок коронавірусу, боротьба за моряка у найближчі роки буде жорсткою. Якщо Україна втратить навіть частку світового морського ринку праці, відновити її буде вкрай складно, або й неможливо.

Всеукраїнська асоціація «Морська освіта»
«Моряк України», № 18 від 13.05.2020-го
Tags: Документы, ИМО, Конвенции, Работа в море, Тренажёры, Украина
Subscribe

Recent Posts from This Journal

Comments for this post were disabled by the author